Awarie układu hamulcowego

0
880
Awarie układu hamulcowego

Układ hamulcowy to jeden z kluczowych układów we wszystkich pojazdach osobowych. Za jego pomocą zatrzymujemy pojazd oraz regulujemy prędkość, z którą się porusza. Niestety, ale układ ten należy do najbardziej awaryjnych – a występujące w jego obrębie usterki potrafią być naprawdę poważne. Poniżej podpowiadamy – jakie problemy najczęściej uniemożliwiają sprawne działanie układu hamulcowego oraz gdzie szukać pomocy w zakupie części wymiennych.

Układ hamulcowy – symptomy wystąpienia problemów

Kontrola układu hamulcowego jest szczególna ważna. Samochody powinny przechodzić ją regularnie oraz w sytuacji wystąpienia określonych symptomów. Do najważniejszych, mogących świadczyć o problemie w działaniu układu hamulcowego, należą drgania kierownicy oraz ściąganie pojazdu w jedną ze stron – szczególnie, gdy występują one w momencie hamowania.

Ponadto, alarmujące powinny być sytuacje, w których pedał hamulca zachowuje się w sposób sprężysty, a sam układ wydaje nietypowe, piszczące dźwięki.

Najczęstszą przyczyną wystąpienia awarii układu hamulcowego jest wyciek płynu, nadmierna eksploatacja tarcz lub klocków hamulcowych, a także awaria zacisku hamulca.

Klocki hamulcowe – kiedy do wymiany?

Klocki hamulcowe to element układu hamulcowego, który najczęściej ulega awariom. Ich zadaniem jest zatrzymywanie pojazdu, dlatego im bardziej są zużyte – tym słabiej nasz pojazd będzie wyhamowywał.

Najczęściej, wymiany klocków hamulcowych dokonuje się po przejechaniu 10-20 tysięcy km. (jeśli poruszamy się przede wszystkim po mieście) lub 30-50 tys. km. (w przypadku osób podróżujących na długie dystanse). Najbardziej ekonomiczni kierowcy, o spokojnym i niezbyt dynamicznym stylu jazdy, mogą wymieniać klocki raz na 50-75 tys. km.

Oczywiście, wymiana klocków przebiega równocześnie na wszystkich kołach jednocześnie, by uniknąć potencjalnej utraty stabilności w pojeździe.

Tarcze hamulcowe – przyczyny usterek i awarii

Tarcze to istotny element całego układu; współpracują z klockami hamulcowymi w zatrzymywaniu samochodu. Ponieważ są wystawione na działanie tarcia, najczęstszymi usterkami są powstające na nich rowki. Mogą powstać na skutek oddziaływania szkodliwych drobinek, które dostały się do układu hamulcowego – piasku, kawałków kamieni.

Tarcze ulegają również postępującej korozji, zwłaszcza w pojazdach mocno wyeksploatowanych. Kontakt z wilgocią, opadami atmosferycznymi, zalegającymi złogami śniegu i lodu, a także soli używanej do ich usunięcia, może odpowiadać za pojawienie się i rozwój korozji.

Tarcze hamulcowe poddaje się wymianie zazwyczaj po przejechanie 60-80 tys. km., często – w połączeniu z wymianą klocków hamulcowych.

Płyn hamulcowy – wymiana i uzupełnienie

Płyn hamulcowy odpowiada za przekazywanie ciśnienia między pompą hamulcową a elementami wykonawczymi. Zabezpiecza również układ przed korozją oraz ułatwia jego całościową pracę.

Głównym problemem z płynem hamulcowym jest wzrastająca zawartość wody. Wynika to z faktu, że w jego składzie znajduje się glikol, który ma właściwości higroskopijne. Gdy objętość wody przekroczy 1%, wówczas płyn należy wymienić.

Gdzie szukać części do układu hamulcowego?

Wszystkim poszukującym pomocy w naprawie układu hamulcowego polecamy kontakt z FranceAuto, pod adresem: franceauto.pl. W ofercie sklepu znajdują się niemal wszystkie dostępne części dedykowane do samochodów francuskich marek, a także płyny i akcesoria wykorzystywane w konserwacji układu hamulcowego.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ