Historia BMW

0
118

Wśród marek samochodów BMW jest jedną z najbardziej popularnych nie tylko w Europie, ale także na pozostałych kontynentach. Kiedy zaczęła się historia tego koncernu?

Początki marki BMW

Z historią koncernu BMW nierozerwalnie związane są dwie osoby: Gustav Otto i Karl Rapp. Gustav Otto był pionierem niemieckiego lotnictwa. W roku 1911 założył Fabrykę Maszyn Latających Gustav Otto i szkółkę lotniczą. Na miejsce swojej fabryki wybrał Milbertshofen – jedną z dzielnic Monachium. Do dzisiaj znajduje się tam centrala koncernu i bawarska fabryka koncernu. Z kolei Karl Rapp był właścicielem Zakładów Silnikowych Rapp sp. z o.o. W fabryce produkowane były silniki lotnicze. Swoje siły panowie połączyli w roku 1916. Ich wspólnym dziełem była Bawarska Fabryka Samolotów. W roku 1917 nazwę zmieniono na Bawarską Fabrykę Silników. W języku niemieckim nazwa ta brzmi: Bayerische Motoren Werke – w skrócie BMW.

Pierwszy samochód BMW

MBW swój pierwszy samochód zaprezentował w roku 1928. Został on wyprodukowany w Eisenach. Pierwszym modelem był Dixi 3/15. Auto zostało zbudowane na brytyjskiej licencji. Wyposażono go w czterocylindrowy silnik, który miał pojemność 743 cm³ i produkował moc 15 koni mechanicznych. Auto rozwijało zawrotną, jak na ówczesne czasy prędkość: nawet 80 kim/h.
Pierwszym modelem, który całkowicie został stworzony w BMW był zaprezentowany w roku 1933 model 303.

II wojna światowa

Bardzo szybko po wybuchu II wojny światowej BMW przejęło trzy fabryki: Zuhsldorf, Basdorf oraz fabrykę należącą do Brandenburggische Motorenwerke z siedzibą w Berlinie-Spandau. W czasie wojny koncern skupił się przede wszystkim na produkcji silników lotniczych na potrzeby Luftwaffe i motocykli dla Wermachtu. Od roku 1941 koncern zatrudniał więźniów i pracowników przymusowych. II wojna światowa zakończyła się dla koncernu zniszczeniem fabryki w Monachium. Fabrykę, która miała siedzibę w Eisenach przejął Związek Radziecki.

Lata powojenne

W 1951 roku rozpoczęto produkcję pierwszego powojennego modelu. Z taśm produkcyjnych zszedł model BMW 501. W rok 1955 ruszyła produkcja Wartburgów. W latach sześćdziesiątych minionego wieku majątek firmy poszerzył się o dwie fabryki, a z taśm produkcyjnych zszedł model 1500. Lata siedemdziesiąte to z kolei wprowadzenie do produkcji modelu należącego do serii 5. W pierwszych latach dziewięćdziesiątych koncern przejął brytyjską Rover Group. BMW przejęło: Land Rover, MG, Rover i MINI. W chwili obecnej tylko MINI nadal jest w posiadaniu koncernu BMW. Koncern przejął także markę Rolls-Royce, o którą toczył zażarte boje z Volkswagenem.

Czasy obecne

Pod koniec lat dziewięćdziesiątych z taśm produkcyjnych zszedł model X5. Kilka lat później na rynku pojawił się troszkę od niego mniejszy model X3. Obecnie na ofertę BMW składają się między innymi SUV-y X1, X3, X5, X6. W roku 2013 pojawił się model i3 – samochód zasilany silnikiem elektrycznym. Od kwietnia 2014 koncern produkuje także samochód z napędem hybrydowym – BMW i8.

Historia koncernu liczy niemal sto lat. Samochody BMW cieszą się nieustanną popularnością.

 Artykuł przygotowany przez BMW TEAM, salon BMW z Długołęki koło Wrocławia

[Głosów:1    Średnia:5/5]
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJak sprawdzić kondycję opon?
Następny artykułZalety samochodów Jeep Renegade
Konrad Stokłosa
Prawie od dziesięciu lat fascynuje się motoryzacją. Niedawno postanowiłem otworzyć własnego bloga, na którym będę dzielił się moją pasją jaką są samochody i motocykle.

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ