Jak sprawdzić kondycję opon?

0
123

W dużej mierze to właśnie od opon zależy nasze bezpieczeństwo na drodze, szczególnie w trudnych warunkach – podczas deszczu i w porze zimowej. Dobre opony skracają drogę hamowania, poprawiają przyczepność i dają więcej przyjemności z jazdy. Dlatego na oponach nie należy oszczędzać. Jak sprawdzić, czy ogumenie w naszym aucie jest w zadowalającym stanie?

Stan opon możesz sprawdzić samodzielnie!

Sprawdzanie kondycji ogumienia jest praktyczną i przydatną umiejętnością, z której warto korzystać zarówno podczas sprawdzania zużycia posiadanych opon, jak i przy ich zakupie, gdy decydujemy się na używane.

W każdym modelu samochodu wygląda to nieco inaczej – mówi specjalista z Serwisu Opon Speedgum.Dlatego na początek warto zapoznać się z wytycznymi dla konkretnego auta i tego się trzymać.

Nie trzeba iść do zakładu wulkanizacyjnego, aby określić stan opon samochodowych. Poniżej prezentujemy parametry, które są istotne dla bezpieczeństwa oraz komfortu jazdy, a także podpowiadamy, gdzie szukać wiedzy niezbędnej do samodzielnego przeprowadzenia inspekcji.

Sprawdzam opony – na co zwrócić uwagę?

Przyjmuje się, że nie należy jeździć z oponami, które mają więcej niż 10 lat. Skąd jednak wiedzieć, kiedy wyprodukowano konkretny egzemplarz? Wiedzy o tym dostarcza kod umieszczony na boku opony. Zaczyna się on literami „DOT”, a kończy cyframi. Interesują nas cztery ostatnie. Oznaczają one tydzień w roku oraz rok produkcji. Dzięki temu możemy z dużą dokładnością określić, kiedy powstała każda sztuka. Nie zostaniemy także wprowadzeni w błąd przy zakupie używanych gum. Zapis „1005” oznacza, że opona została wyprodukowana w 10. tygodniu roku 2005.

Idąc dalej, należy obejrzeć oponę w poszukiwaniu wad fabrycznych i wynikających z eksploatacji. Niepokojące są: wszelkie nierówności i wybrzuszenia, silniej otarta jedna strona, ostre przedmioty wbite w gumę, rozcięcia i rozwarstwienia. Bieżnik nie może być płytszy niż 1,6 mm, jednak dla zachowania bezpieczeństwa i korzystania z pełni możliwości należy wymieniać opony, gdy wartość ta osiągnie 3–4 mm.

Jeżeli opony wyglądają w porządku na postoju, czas na test w trakcie jazdy – tylko tak można wykryć np. niewłaściwe wyważenie. Tutaj naszą uwagę powinny zwrócić: wibracje (zarówno samej kierownicy, jak i całego samochodu) „bicie” opon, nienaturalnie wysokie spalanie.

Gdy już zdecydujemy się na konkretne opony i zostaną one poprawnie założone oraz wyważone, od naszego podejścia będzie zależało, jak długo nam posłużą. Powinniśmy co dwa tygodnie sprawdzać poziom ciśnienia w oponach i ewentualnie je dopompowywać. Aby określić, jakie ciśnienie powinniśmy utrzymywać, należy zerknąć do instrukcji, sprawdzić w wiarygodnym serwisie w sieci lub zasięgnąć porady w serwisie wulkanizacyjnym.

[Głosów:1    Średnia:5/5]
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJak zarządzać flotą samochodową?
Następny artykułHistoria BMW
Konrad Stokłosa
Prawie od dziesięciu lat fascynuje się motoryzacją. Niedawno postanowiłem otworzyć własnego bloga, na którym będę dzielił się moją pasją jaką są samochody i motocykle.

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ