Klocki hamulcowe. Jakie wybrać?

0
187
Klocki hamulcowe. Jakie wybrać?

Jakość klocków hamulcowych w dużej mierze zależy od tego, z jakiego materiału wyprodukowano okładzinę. Jakie technologie wykorzystują producenci?

Od 30 do 70 tysięcy kilometrów – tyle wynosi maksymalny przebieg klocków hamulcowych. Skąd tak duże rozbieżności? To, jak długo klocki zachowają swoje właściwości ma wpływ wiele czynników. Jednym z najważniejszych jest to, jakie materiały wykorzystano do produkcji okładzin. Na rynku dostępne są trzy rodzaje – organiczne, półmetaliczne oraz klocki ceramiczne. Czym się cechują? Który z nich w konkretnym przypadku będzie najlepszym wyborem? Jakimi czynnikami kierować się odwiedzając sklep z hamulcami?

Klocki organiczne

To najpopularniejszy rodzaj klocków. Są tanie, zapewniają bezpieczeństwo na akceptowalnym poziomie i w niewielkim stopniu zużywają tarcze hamulcowe. Nie są jednak pozbawione wad. Najpoważniejsze to niska zdolność do odprowadzania ciepła i wynikające z niej duże ryzyko deformacji tarczy. Klocki organiczne dobrze sprawdzają się w niskich temperaturach, jednak wraz z ich wzrostem stopniowo tracą swoje właściwości. Nie powinny więc być używane przez kierowców preferujących agresywny styl jazdy.

Klocki ceramiczne

Do tej grupy zaliczają się nowoczesne dobre klocki hamulcowe. Ich największa zaleta na mała ilość pyłu generowanego przy hamowaniu i łatwość usunięcia go z felg. Do ich produkcji używa się materiału ceramicznego, co znacznie poszerza zakres temperatur, w których zachowują swoje właściwości. Częste są opinie mówiące, że to właśnie klocki z tej grupy są najlepszym wyborem.

Klocki półmetaliczne

To przede wszystkim klocki sportowe, a żaden ranking nie może obejść się bez dużej reprezentacji modeli z tej grupy. Domieszka metali w okładzinie sprawia, że odznaczają się dużą żywotnością, możliwością pracy w wysokich temperaturach i wysoką zdolnością odprowadzania ciepła. Dzięki temu są doskonałym wyborem dla dynamicznie jeżdżących kierowców. Wady? Niektóre modele mogą piszczeć przy gwałtownym hamowaniu i pylić więcej niż montowane seryjnie klocki hamulcowe. Nie są to jednak poważne mankamenty i, co ważne, nie dotyczą wszystkich produktów z tej grupy. Przykłady: klocki EBC Yellow i klocki EBC Green lub klocki Hawk HPS.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ