Miernik grubości lakieru – co to takiego?

0
306

Posiadanie samochodu z importu jest obecnie bardzo popularne, więc wiele osób decyduje się na kupno pojazdu używanego. Trzeba jednak pamiętać, że sprzedawcy samochodów używanych często stosują pewne sztuczki, by zamaskować niedoskonałości, dlatego warto wiedzieć jak samodzielnie sprawdzić stan techniczny samochodu przed jego zakupem.

Samodzielne badanie techniczne pojazdu

Sprawdzenie stanu technicznego samochodu przed jego zakupem jest niezwykle istotne, bo naprawy powierzchniowe mogą stać się widoczne po kilku miesiącach. Nierzadko zdarza się, że maskowane na prędce wgniecenia, wychodzą po jakimś czasie w postaci pękającej szpachli, albo rdzy. Najlepszym sposobem na sprawdzenie stanu samochodu jest użycie miernika lakieru. Te urządzenia stały się powszechne 10-15 lat temu. Obecnie producenci oferują szeroki wybór mierników z różnymi funkcjami. Wysokiej klasy urządzenia znajdują się np. na: https://smartmoto.pl/Mierniki-grubosci-lakieru-i-skanery-diagnostyczne-ccms-pol-42.html.

Mierniki z wbudowaną sondą lub na przewodzie

Na rynku mamy dostępne dwa typy mierników: z wbudowaną sondą i na przewodzie. Każdy rodzaj ma swoje wady i zalety. Przykładowo, mierniki z sondą są przydatne i wygodne w użyciu podczas transportu. Pomiar wykonuje się jedną ręką, ale trudniej zbadać zakamarki pojazdu. Mierniki z kablem wykonują dokładniejsze pomiary. Podczas sprawdzania, w jednej ręce mamy miernik, a w drugiej sondę na kablu, która dokładnie przylega do blachy samochodu.

Jak wykonać pomiar lakieru?

W celu sprawdzenia stanu technicznego pojazdu, najlepiej wykonać jak największą liczbę pomiarów. Należy je przeprowadzić w dwóch osiach, w odstępach około 10-15 cm. Warto sprawdzać lakier w takich samych miejscach, po obu stronach samochodu, bo jego grubość powinna być wtedy podobna. Zazwyczaj grubość lakieru na dachu jest mniejsza niż np. na drzwiach, bo w takim miejscu jest mniej narażony na odpryskiwanie. Przyjmuje się, że grubość lakieru powinna mieć 100-140um. W nowszych modelach spotyka się nawet cieńsze warstwy: 70-80um. Jeśli wynik pomiaru wskazuje około 200um, można przypuszczać, że samochód był malowany niejednokrotnie. Wartość 300um świadczy o użyciu szpachli.

Wybierając pojazd używany warto poprosić o pomoc znajomego mechanika, który sprawdzi z nami najważniejsze elementy samochodu. Trzeba pamiętać, że pomiar grubości lakieru jest jednym z zabiegów, który warto wykonać, przed finalizacją transakcji. Najlepiej jednak zabrać samochód do stacji diagnostycznej, by sprawdzić pełny stan techniczny pojazdu. Nie mniej jednak, mierniki lakieru są bardzo przydatne i okazują się użyteczne podczas badania samochodu.   

[Głosów:1    Średnia:5/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ