Nowoczesny samochód wymaga nowoczesnej troski

0
93

Wielu ludzi narzeka, że nowoczesne samochody są znacznie mniej trwałe od tych, które po naszych drogach jeździły jeszcze kilkanaście lat temu. Rozumując logicznie, może być w tym nieco racji, ponieważ nowoczesne auta posiadają znacznie więcej podzespołów elektronicznych i mechanicznych, które poprawiają komfort jazdy, bezpieczeństwo i zwiększają użytkowość samochodu. Biorąc pod uwagę fakt, że każdy z nich może ulec awarii, rzeczywiście auto może psuć się nieco częściej. Jeśli jednak będziemy odpowiednio dbać o nowy samochód, raczej nie powinien sprawiać nam większych kłopotów.

Coraz więcej klientów chce, by ich auto było jednocześnie przestronne i kompaktowe, do tego bezpieczne i dynamiczne, a jednocześnie ekonomiczne. Jak widać na pierwszy rzut oka, wiele z tych cech jest ze sobą sprzecznych i aby stworzyć odpowiednie auto, konieczne jest pójście na wiele kompromisów. Nowe auto nie będzie sprawiać kłopotów, jeśli będziemy stosować się do zaleceń producenta.

Co robić, by nowe auto było bezawaryjne?

Na wstępie należy zaznaczyć, że nie ma takiego auta, które się nigdy nie zepsuje. Zdecydowanej większości awarii jednak da się zapobiec pod warunkiem, że będzie się stosowało do kilku, bardzo istotnych zasad.

Instrukcja obsługi – to najważniejsze

Czy warto zapoznawać się z instrukcją obsługi do nowego samochodu? Pytanie na pozór wydaje się zabawne, bo przecież każdy kierowca wie, jak prowadzić auto. Jednak duża liczba nowoczesnych rozwiązań oraz mnogość oferowanych przez te rozwiązania funkcji sprawia, że konieczne jest zapoznanie się z instrukcją przed wyruszeniem na drogę. Warto nauczyć się obsługi systemów, które mają pomóc nam w prowadzeniu pojazdu i dowiedzieć się, jak sygnalizują nam, że coś dzieje się z nimi nie tak. 

Po drugie – przeglądy

Nowe auta nie są i nigdy nie będą bezobsługowe. Samochód jest na tyle złożonym obiektem technicznym, że musi być regularnie sprawdzany. Decydując się na zakup nowego auta, pierwszy przegląd techniczny należy wykonać dopiero po trzech latach, drugi przegląd po kolejnych dwóch.

Aby zachować gwarancję producenta, konieczne jest wykonywanie pomiędzy obowiązkowymi przeglądami technicznymi jeszcze przeglądów eksploatacyjnych. Te należy wykonywać zgodnie z zaleceniami producenta. Przykładowo Mazda przywołuje swoich klientów na okresowe przeglądy co 20000 km lub co roku – w zależności od tego, co nastąpi szybciej. Przegląd jest obowiązkowy – jeśli nowy samochód nie będzie poddawany takim przeglądom, niestety nie będzie podlegał gwarancji.

Okresowy przegląd Mazda

W ramach okresowego przeglądu wykonuje się następujące czynności:

  • sprawdzenie stanu wszystkich podzespołów samochodu,
  • wymiana oleju silnikowego wraz z filtrami oraz podkładki pod korek spustowy oleju,
  • kontrola stanu filtra kabinowego i filtra powietrza.

Serwis sugeruje również, że warto raz w roku wykonać przegląd klimatyzacji. Oznacza to, że należy ją odgrzybić oraz uzupełnić czynnik chłodniczy.

Regularnie należy wymieniać również klocki i tarcze hamulcowe. Tu jednak nie ma konkretnych wskazań co do przebiegów, po jakich należy taką wymianę przeprowadzić. Jedni kierowcy jeżdżą dynamiczniej i częściej ostro hamują, inni zaś jeżdżą spokojnie, dlatego ciężko jest określić, po jakim przebiegu należy wymienić klocki i tarcze. Jeśli wykazują oznaki zużycia, serwis po prostu sugeruje ich wymianę.

(Nie)zawodna elektronika

Nowoczesne auta są bardzo często naszpikowane elektroniką. Do elektroniki zalicza się między innymi wszelkie systemy wspomagające jazdę, czyli ABS, kontrolę trakcji, czujniki parkowania, czujniki martwego pola czy wszelkiego rodzaju kamery zamontowane w pojeździe.

Części elektroniczne raczej nie ulegają awariom, zwłaszcza w okresie gwarancyjnym. Czasami też się zdarza, że awaria elektroniczna unieruchamia cały pojazd. Jednak są to na tyle sporadyczne przypadki, że można uznać, iż w czasie gwarancji elektronika jest niezawodna.

Powłoka lakierowa – mniej trwała?

Czy nowoczesne samochody są bardziej podatne na korozję? Teoretycznie może się wydawać, że tak, bowiem nowe auta są malowane zdecydowanie cieńszymi powłokami lakierniczymi niż te, które wyjeżdżały na drogi 15 czy 20 lat temu. Większość współczesnych lakierów samochodowych posiada ponadto ekologiczne bazy, które wymagają nieco innej pielęgnacji.

Nowoczesne auta są bardziej podatne na obniżenie trwałości powłoki przez ptasie odchody czy sól sypaną na drogę w okresie zimowym. Aby zachować estetyczny wygląd auta na długie lata, warto zabezpieczyć karoserię i felgi specjalną powłoką ceramiczną. Niektóre z nich utrzymują się na pojeździe nawet przez 2 lata.

Wysilone silniki

Nowe samochody mają również inne silniki. Są one najczęściej bardzo wysilone, czyli z niedużej pojemności uzyskuje się dużą moc. Z jednej strony ogranicza to zużycie paliwa i zmniejsza masę silnika, z drugiej jednak dość mocno go wysila i może ograniczyć trwałość. Jak będzie to faktycznie wyglądało? Tego jeszcze nie wiadomo, bowiem mocno wysilone silniki dostępne są na rynku zaledwie kilka lat i pojedyncze sztuki dobijają dopiero do przebiegu rzędu 250 – 300 tysięcy kilometrów.

Podobnie jak kilkanaście lat temu, tak i dzisiaj każdy silnik samochodowy należy dotrzeć. Oznacza to, że przez pierwsze kilkanaście do kilkudziesięciu tysięcy kilometrów należy unikać wkręcania silnika na najwyższe obroty i katowania go chwilę po uruchomieniu.

Nowoczesne samochody mogą służyć przez długie lata, jeśli będzie się o nie odpowiednio dbało. Troska o takie auta wygląda jednak nieco inaczej, niż o auta wyprodukowane kilkanaście lub kilkadziesiąt lat temu.

Artykuł powstał we współpracy z producentem japońskich samochodów marki Mazda: https://www.mazda.pl

[Głosów:1    Średnia:5/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ