Sprzęgło – kiedy wymienić?

0
475
Sprzęgło - kiedy wymienić?

Sprzęgło, to jeden z najistotniejszych elementów, wchodzących w skład każdego samochodu. I choć jego budowa jest stosunkowo prosta, to nie ukrywajmy – naprawa tego elementu jest dosyć kosztowna. I nie łudźmy się – z biegiem czasu, konieczność wymiany sprzęgła pojawi się również w naszym samochodzie.

Budowa sprzęgła

Sprzęgło, to dość prosty mechanizm. Opiera się on na tarczy dociskowej, pokrytej materiałem ściernym, której zadaniem jest wprowadzenie koła zamachowego w ruch. Oczywiście nie byłoby to możliwe, gdyby nie docisk, czyli element dociskający tarczę sprzęgła do koła zamachowego.

Dlaczego sprzęgło się zużywa?

Na pierwszy rzut oka, wymiana sprzęgła nie powinna nastąpić tak często, jak to się dzieje w „realnym” świecie. Przecież zwykłe dociśnięcie, nie powinno sprawić jakichkolwiek uszkodzeń, na powierzchni tarczy. Tak by było, gdyby…nie ogromne prędkości obrotowe, podczas których dochodzi do zetknięcia sprzęgła z elementem silnika.

Po czym poznać, że nadszedł czas na jego wymianę?

1. Charakterystyczny swąd.

Skoro powierzchnia tarczy dociskowej składa się z charakterystycznego materiału ściernego, to nietrudno wyobrazić sobie sytuację, w której element ten zaczyna się ślizgać po powierzchni koła zamachowego. Wtedy ogromne siły tarcia, rozgrzewają powierzchnię docisku, doprowadzając do pojawienia się charakterystycznego zapachu spalenizny.

2. Problemy z ruszaniem…

Jeśli sprzęgło się ślizga, to najprawdopodobniej doprowadzi to trudności w ruszaniu naszego pojazdu (szczególnie podczas jazdy pod górkę). Tym samym, naciskanie pedału gazu, nie będzie przedkładać się na przyspieszenie jazdy naszego samochodu.

Jak sprawić, by sprzęgło „żyło” jak najdłużej?

Choć każde sprzęgło z biegiem czasu się zużyje, to jednak na jego zużycie w znacznym stopniu wpływa styl i jakość naszej jazdy. Jak wydłużyć czas jego użytkowania? Najlepiej, jeśli będziemy redukować liczbę wciśnięć sprzęgła, do niezbędnego minimum. Nauczmy się też energicznego wciskania pedału sprzęgła, a następnie – jego powolnego wyłączania. To też oszczędza sprzęgło…

[Głosów:1    Średnia:5/5]
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJak walczyć z wilgocią?
Następny artykułHolowanie samochodu – najważniejsze porady
Konrad Stokłosa
Prawie od dziesięciu lat fascynuje się motoryzacją. Niedawno postanowiłem otworzyć własnego bloga, na którym będę dzielił się moją pasją jaką są samochody i motocykle.

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ