Zbliżają się wakacje a Ty myślisz o kempingu? Zastanów się, czy każdą przyczepę możesz ciągnąć!

0
379
kemping

Wakacje coraz bliżej. Niektórzy spędzą je w klasycznej odmianie, czyli w… domu. Inni, nieco bardziej zamożni, pewnie gdzieś pojadą. A jeszcze inni – wybiorą kemping.

Wybierasz się na kemping? Dobrze się zastanów!

W Polsce, możemy spotkać dwa podstawowe rodzaje przyczep. Pierwsza z nich, to przyczepa lekka, której masa nie przekracza 750 kilogramów. W przypadku drugiego rodzaju przyczep, (przyczep ciężkich) masa ta jest wyższa niż 750 kilogramów. Jeśli mamy wyłącznie uprawnienia do prowadzenia pojazdów w kategorii B, możemy doczepić przyczepę lekką. I tylko lekką…

Przyczepa to nie wszystko. Ważny jest też pojazd!

Oczywiście przyczepa to nie wszystko. Istotne jest przede wszystkim to, co może uciągnąć nasz samochód. Informacje na ten temat, można znaleźć w dowodzie rejestracyjnym. W jednej z pozycji, mamy dopuszczalną masę przyczepy lekkiej, którą możemy doczepić do naszego pojazdu. Jeśli masa danej przyczepy jest większa niż ta, którą mamy w dowodzie rejestracyjnym – nie możemy danej przyczepy ciągnąć.

Przyczepa a prawo…

Od 19 stycznia 2013 roku, w polskim Kodeksie Ruchu Drogowego, pojawiło się kilka zmian. Jedną z nich jest to, że masa całkowita, ciągniętego pojazdu (w przypadku kategorii B), nie może przekraczać 4250 kilogramów. Skąd ta liczba? Stąd, że dzięki tym przepisom, możemy prowadzić samochód, którego masa nie przekracza 3500 kilogramów i jednocześnie doczepić przyczepę, której masa nie może przekroczyć 750 kilogramów. Razem, daje więc to 4250 kilogramów.

Zmiany, dotyczą też nowej kategorii prawa jazdy. Jest nią B96, która uprawnia kierowcę, do ciągnięcia również przyczep ciężkich, z tym jednak wyjątkiem, że masa zestawu samochód + przyczepa ciężka, nie może przekroczyć 3500 kilogramów. Jeśli tak się stanie, konieczne będzie wyrobienie sobie uprawnień B + E.

A co z prędkością?

Poruszając się z przyczepą w terenie niezabudowanym, możemy osiągnąć maks. 70 km/h. W przypadku terenu zabudowanego, wartość ta spada do tradycyjnej 50-tki. W przypadku jazdy po drodze dwujezdniowej, prędkość może wzrosnąć nawet do 80-tki. Wartość ta nie zmienia się w przypadku autostrad i dróg ekspresowych.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ