Wśród marek samochodów BMW jest jedną z najbardziej popularnych nie tylko w Europie, ale także na pozostałych kontynentach. Kiedy zaczęła się historia tego koncernu?
Początki marki BMW
Z historią koncernu BMW nierozerwalnie związane są dwie osoby: Gustav Otto i Karl Rapp. Gustav Otto był pionierem niemieckiego lotnictwa. W roku 1911 założył Fabrykę Maszyn Latających Gustav Otto i szkółkę lotniczą. Na miejsce swojej fabryki wybrał Milbertshofen – jedną z dzielnic Monachium. Do dzisiaj znajduje się tam centrala koncernu i bawarska fabryka koncernu. Z kolei Karl Rapp był właścicielem Zakładów Silnikowych Rapp sp. z o.o. W fabryce produkowane były silniki lotnicze. Swoje siły panowie połączyli w roku 1916. Ich wspólnym dziełem była Bawarska Fabryka Samolotów. W roku 1917 nazwę zmieniono na Bawarską Fabrykę Silników. W języku niemieckim nazwa ta brzmi: Bayerische Motoren Werke – w skrócie BMW.
Pierwszy samochód BMW
MBW swój pierwszy samochód zaprezentował w roku 1928. Został on wyprodukowany w Eisenach. Pierwszym modelem był Dixi 3/15. Auto zostało zbudowane na brytyjskiej licencji. Wyposażono go w czterocylindrowy silnik, który miał pojemność 743 cm³ i produkował moc 15 koni mechanicznych. Auto rozwijało zawrotną, jak na ówczesne czasy prędkość: nawet 80 kim/h.
Pierwszym modelem, który całkowicie został stworzony w BMW był zaprezentowany w roku 1933 model 303.
II wojna światowa
Bardzo szybko po wybuchu II wojny światowej BMW przejęło trzy fabryki: Zuhsldorf, Basdorf oraz fabrykę należącą do Brandenburggische Motorenwerke z siedzibą w Berlinie-Spandau. W czasie wojny koncern skupił się przede wszystkim na produkcji silników lotniczych na potrzeby Luftwaffe i motocykli dla Wermachtu. Od roku 1941 koncern zatrudniał więźniów i pracowników przymusowych. II wojna światowa zakończyła się dla koncernu zniszczeniem fabryki w Monachium. Fabrykę, która miała siedzibę w Eisenach przejął Związek Radziecki.
Lata powojenne
W 1951 roku rozpoczęto produkcję pierwszego powojennego modelu. Z taśm produkcyjnych zszedł model BMW 501. W rok 1955 ruszyła produkcja Wartburgów. W latach sześćdziesiątych minionego wieku majątek firmy poszerzył się o dwie fabryki, a z taśm produkcyjnych zszedł model 1500. Lata siedemdziesiąte to z kolei wprowadzenie do produkcji modelu należącego do serii 5. W pierwszych latach dziewięćdziesiątych koncern przejął brytyjską Rover Group. BMW przejęło: Land Rover, MG, Rover i MINI. W chwili obecnej tylko MINI nadal jest w posiadaniu koncernu BMW. Koncern przejął także markę Rolls-Royce, o którą toczył zażarte boje z Volkswagenem.
Czasy obecne
Pod koniec lat dziewięćdziesiątych z taśm produkcyjnych zszedł model X5. Kilka lat później na rynku pojawił się troszkę od niego mniejszy model X3. Obecnie na ofertę BMW składają się między innymi SUV-y X1, X3, X5, X6. W roku 2013 pojawił się model i3 – samochód zasilany silnikiem elektrycznym. Od kwietnia 2014 koncern produkuje także samochód z napędem hybrydowym – BMW i8.
Historia koncernu liczy niemal sto lat. Samochody BMW cieszą się nieustanną popularnością.
Artykuł przygotowany przez BMW TEAM, salon BMW z Długołęki koło Wrocławia