5 kluczowych kwestii przy wyborze ogumienia

0
3145

Kwestia wyboru opon ma ogromne znaczenie w kontekście komfortu i bezpieczeństwa jazdy samochodem. W końcu to one jako jedyne mają kontakt z podłożem. Dziś podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, kupując opony.

Symetryczne, asymetryczne czy kierunkowe?

Ze względu na kształt bieżnika opony dzielimy na symetryczne, asymetryczne i kierunkowe. W tym pierwszym rodzaju ogumienia obie strony opony stanowią swoje lustrzane odbicia. W oponach asymetrycznych taka reguła nie jest zachowana, a bieżnik opon kierunkowych układa się w kształt jodełki. Jak przekłada się to na jazdę? Opony symetryczne charakteryzują się niższym oporem toczenia, mniejszym zużyciem paliwa i są bardziej wytrzymałe. Należy jednak pamiętać, że utrudniają pokonywanie zakrętów, a także dynamiczne hamowanie i przyspieszanie. Opony asymetryczne dobrze radzą sobie na suchej i mokrej powierzchni, ponieważ ich wewnętrzna strona jest przeznaczona właśnie do takie podłoża, a zewnętrzna odprowadza wodę. Konsekwencją jest jednak nieco wyższy poziom spalania. Miłośnicy szybkiej jazdy mogą rozważyć zakup opon kierunkowych, które choć szybko się zużywają, dają autu doskonałą przyczepność.

Czy warto korzystać z opon całorocznych?

Główne różnice pomiędzy oponami zimowymi a letnimi dotyczą twardości gumowej mieszanki oraz konstrukcji bieżnika. Opony zimowe zachowują elastyczność w niskich temperaturach, a w wyższych szybko się zużywają. Natomiast ich bieżnik, dzięki licznym nacięciom i agresywnemu kształtowi bloków, doskonale przyczepia się do śniegu. Opony letnie są znacznie twardsze, bo przystosowane do wyższych temperatur i ze słabiej nacinanym bieżnikiem, ale zaprojektowanym do odprowadzania wody. Ogumienie całoroczne łączy w sobie te dwie cechy. W ten sposób pewni swoich umiejętności kierowcy mogą zrezygnować ze zmiany ogumienia kosztem gorszej przyczepności na deszczu oraz śniegu i szybszego zużywania się opon latem. Dlatego wybór opon całorocznych powinien stanowić świadomą decyzję.

Opony ekologiczne – wady i zalety

Dość popularnym w ostatnich latach trendem jest stawianie na opony ekologiczne. Głównym celem stosowania takiego ogumienia jest osiągniecie niższego spalania poprzez mniejszy opór toczenia, za co odpowiada słabsza elastyczność gumy. Rozwiązanie ma jednak swoje wady. Wiążą się one z niższym komfortem i słabszą przyczepnością, co utrudnia hamowanie i wchodzenie w zakręty, ale sama opona wolniej się zużywa.

Pochodzenie i wiek opon

Jednym z mitów panujących wśród polskich kierowców jest przeświadczenie, że im opony są nowsze, tym prezentują wyższą jakość. W rzeczywistości nie ma to większego znaczenia pod warunkiem, że opona nie jest starsza niż pięć lat. Inaczej należy podchodzić do pochodzenia opon. Chińskie odpowiedniki niskiej jakości nie stanowią dobrego rozwiązania, z kolei opony używane, nawet jeśli nie są zużyte, znacznie pogarszają osiągi auta – zwłaszcza gdy stosowano je wcześniej w innym modelu o odmiennym rozkładzie masy pojazdu.

Uniwersalne czy oznakowane?

Wszyscy kierowcy, którym zależy na maksymalnych osiągach maszyn, powinni rozważyć opony oznakowane. Co to znaczy? Chodzi o ogumienie rekomendowane przez producenta. Opony są projektowane jednocześnie z autem, ściśle dopasowane do działania jego podzespołów, rozkładu masy i systemów elektronicznych. Dobrym tego przykładem są znakowane opony Pirelli P Zero, których korzenie sięgają torów wyścigowych. Obecnie ogumienie z serii P Zero L.S., P Zero S.C. oraz P Zero Corsa towarzyszy produkowanym seryjnie limuzynom, autom sportowym i supersamochodom.

[Głosów:9    Średnia:4.9/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ