Holowanie samochodu, to wątpliwa przyjemność zarówno dla osoby która nas holuje, jak też – dla osoby, kierującej pojazdem holowanym. Co powinniśmy wiedzieć o holowaniu pojazdów?
Jaka linka?
Do holowania, będziemy oczywiście wykorzystywać linki holownicze. Owszem, możemy też zdecydować się na specjalne, holownicze tyczki, ale pamiętajmy, że są one dostosowane do najcięższych pojazdów (ciężarówek, TIR-ów itd). Podczas holowania, najlepiej skorzystać z linek rozciągliwych. Dzięki nim, start naszego samochodu jest płynniejszy a naprężenia linki – mniejsze. Linki o zwiększonej rozciągliwości, przydadzą się również wtedy, gdy trzeba będzie wyciągać pojazd z rowu.
Czy wszystko i wszystkim możemy holować?
Odpowiedź na pytanie zawarte w śródtytule jest jedna – NIE. Holowanie nie jest możliwe np w przypadku samochodów z napędem hybrydowym. Problemy mogą się pojawić również w przypadku pojazdów z napędem na obydwie osie. Ważne jest, żeby przed holowaniem dokładnie zapoznać się z informacjami podawanymi przez producenta samochodu. Jeśli wyda on jakiekolwiek obostrzenia, oznacza to, że najlepiej będzie jeśli zrezygnujemy z holowania.
Gdzie nie można holować?
Jedynym miejscem, w którym holowanie jest w pełni zabronione, jest… autostrada. Jest to zrozumiałe, ze względu na ogromne prędkości i możliwość kolizji. Należy oczywiście pamiętać, że podczas holowania, nie możemy poruszać się tak szybko, jak inni kierujący. Obowiązują nas tutaj dodatkowe przepisy, o których napiszemy w kolejnym punkcie.
Dodatkowe informacje dotyczące holowania.
1. Linka holownicza, nie powinna być dłuższa niż sześć i krótsza niż cztery metry. W innym przypadku, najlepiej „darować sobie” holowanie.
2. Pojazd holowany powinien być dodatkowo oznakowany, najlepiej odblaskowym trójkątem.
3. Podczas jazdy, kierujący obydwoma samochodami, winni zachować szczególną ostrożność. Dotyczy to głównie hamowania…
4. Dopuszczalne prędkości holowania, to:
– w terenie niezabudowanym – 60 kilometrów na godzinę
– w terenie zabudowanym – 30 kilometrów na godzinę.