Nowe samochody sprzedawane w Polsce kupują najczęściej przedsiębiorcy oraz firmy leasingowe. Każde większe przedsiębiorstwo potrzebuje dziś aut dla swoich pracowników. Jak skutecznie zarządzać flotą samochodową?
Jakie firmy inwestują w zakup firmowych aut
Dla przedstawicieli handlowych, dostawców czy osób zarządzających przedsiębiorstwem samochód stanowi narzędzie pracy. Potrzebują go, żeby dotrzeć do klienta, dostarczyć mu niezbędny sprzęt lub zawrzeć nowy kontrakt. Trudno wyobrazić sobie, żeby duża firma zatrudniająca 50-200 pracowników nie dysponowała flotą samochodową. Zamiast kupować samochody za gotówkę, przedsiębiorcy decydują się na wynajem krótko- lub długoterminowy (leasing firmowy). Płacąc ratę za samochód, dostają wraz z nim cały pakiet usług, w tym serwisowanie, ubezpieczenie, naprawy.
Jak skutecznie zarządzać małą flotą samochodową
Zarządzanie flotą wiąże się z wynajmem samochodów, ich sprzedażą po wynajmie, a także z obsługą serwisową i regularnym kontrolowaniem stanu wszystkich aut. Jeśli w firmie 20-30 pracowników korzysta z aut firmowych, wszystkie czynności może wykonywać biuro. Jednak nawet klient flotowy posiadający kilka lub kilkanaście samochodów może skorzystać z usług outsourcingowych ułatwiających mu zarządzanie flotą samochodową. Karty paliwowe, a także monitoring pojazdów to rozwiązanie, dzięki któremu dużo łatwiej kontrolować użytkowanie pojazdów przez pracowników.
Jak skutecznie zarządzać dużą flotą samochodową
Od zatrudnionego fleet managera lub osoby wykonującej usługę zewnętrzną zależy to, jak skutecznie duża firma będzie zarządzała flotą samochodową. Osoba odpowiedzialna za wszystkie auta w przedsiębiorstwie musi stale kontrolować ich stan, sprawdzać, czy regularnie przechodzą kontrole serwisowe i czy są naprawiane w dedykowanych serwisach. Pojazdy leasingowane przez dużych klientów flotowych, w przypadku usterki lub szkody, trafiają najczęściej do autoryzowanych serwisów danej marki lub profesjonalnych warsztatów, takich jak chociażby Autoekspert, specjalizujących się np. w obsłudze ekskluzywnych marek. Do zadań fleet managera należy wybranie odpowiednich pojazdów, tak żeby jak najefektywniej spełniały swoje zadanie w firmie. Auta powinny być więc ekonomiczne, stosunkowo tanie w eksploatacji, ale też komfortowe. Pracownicy niższego szczebla, np. przedstawiciele handlowi mogą poruszać się pojazdami klasy B, natomiast prezes powinien dostać już klasę D, a nawet F.
Zarządzanie flotą samochodową, szczególnie w bardzo dużej firmie, należy do wymagających zadań. Należy uwzględnić wiele czynników, żeby wybrać dla swojej firmy jak najkorzystniejszy sposób finansowania leasingu, dodatkowe usługi czy rabaty.