Rower staje się coraz popularniejszym środkiem transportu. Dla relaksu i odpoczynku warto udać się na wycieczkę rowerową za miasto. W pierwszej jednak kolejności rower trzeba przetransportować w jakiś sposób do miejsca docelowego.
Rower staje się coraz popularniejszym środkiem transportu. Dla relaksu i odpoczynku warto udać się na wycieczkę rowerową za miasto. W pierwszej jednak kolejności rower trzeba przetransportować w jakiś sposób do miejsca docelowego. Tu z pomocą przychodzą dostępne na rynku bagażniki do montażu jednośladów na samochodzie.
Porównanie sposobów przewozu rowerów
Aktualnie na rynku dostępne za 3 rodzaje bagażników, które różni przede wszystkim sposób montażu. Po ich zaprezentowaniu, na końcu artykułu znajduje się przejrzysta infografika z porównaniem.
Do najtańszej opcji należy uchwyt do przewozu rowerów na dachu (https://www.e-bagazniki.pl/bagazniki-rowerowe-na-dach). Bagażnik w prosty sposób montuje się na relingach i za pomocą odpowiednich zaczepów przytwierdza się do niego rowery. Zasadniczą wadą tego typu bagażnika jest pewne ograniczenie prędkości, z jaką może się poruszać samochód z takim ładunkiem. Rowery zamontowane wysoko na dachu stawiają opór powietrza, a niewłaściwe ich rozmieszczenie może powodować lekkie przesunięcie środka ciężkości pojazdu. To również wpływa na stabilność podczas jazdy.
Drugim sposobem transportu rowerów jest umieszczenie ich na bagażniku zamontowanym na tylnej klapie (https://www.e-bagazniki.pl/bagazniki-rowerowe-na-tylna-klape). Opcja nieco droższa od poprzedniej. Niewątpliwą zaletą ich jest to, że roweru nie trzeba wysoko podnosić do montażu, jak w przypadku uchwytów do rowerów na dachu. Montując rower na tylnej klapie należy zwrócić szczególną uwagę na odpowiednie naciągnięcie pasów i linek mocujących. Tutaj warto również zabezpieczyć samochód w miejscach przyczepu bagażnika do pojazdu, gdyż może on uszkodzić lakier. Rowery umieszczone w poprzek samochodu będą nieco wystawały poza jego obrys. Zwiększona w ten sposób szerokość ogólna auta będzie miała wpływ na manewry wyprzedzania czy mijania innych uczestników ruchów. Należy bezwzględnie zachować odpowiednio większą odległość.
Ostatnią opcją transportu rowerów jest platforma na hak (https://www.e-bagazniki.pl/bagazniki-rowerowe-na-hak). Chociaż jest to rozwiązanie najdroższe, to z punktu widzenia bezpieczeństwa i komfortu podróży, najlepsze. Taka platforma nie ogranicza dostępu do bagażniku samochodowego, nie zasłania tylnych świateł pojazdu czy rejestracji. Niektóre modele mają również miejsce na tablicę rejestracyjną i zamontowane dodatkowe oświetlenie. Przewożone w ten sposób rowery nie generują tak dużego oporu powietrza, jak w przypadku przewożenia na dachu lub tylnej klapie bagażnika. Oczywiście wymogiem zamontowania takiej platformy jest konieczność posiada w samochodzie haka.
Zestawienie wszystkich wad i zalet każdego z opisanych rozwiązań zostało przedstawione na poniższej infografice.
Przed zakupem konkretnego modelu warto zasięgnąć porady specjalisty, który podpowie, czy dany rodzaj bagażnika można zamontować w konkretnym modelu samochodu.